6 tips å øke engasjement på sosiale medier

placeholder bilde

Bilde av Prateek Katyal fra Pexels

Sliter du med å få engasjement på sosiale medier? Ofte vil innlegg på sosiale medier slite med å få engasjement på grunn av hvordan algoritmene fungerer på forskjellige plattformer. Ønsker du å øke engasjementet på dine innlegg i sosiale medier? Les våre 6 tips for å øke engasjement på dine innlegg på sosiale medier nedenfor.

Fang oppmerksomhet med noe visuelt

Det har ikke noe å si om innholdet i innlegget ditt er midt i blinken for brukeren, hvis du ikke klarer å få dem til å slutte å scrolle! Ta i bruk bilder og videoer som fanger oppmerksomheten til brukere. Pass på at du får frem budskapet raskt og tydelig – du har ca. 3 sekunder på deg til å fange oppmerksomheten deres før de fortsetter å scrolle!

Vær autentisk

Forbrukere er lei reklame og er i økende grad på utkikk etter “ekte” innhold. 90% av forbrukere sier at autentisitet er viktig for at de skal utvikle et positivt inntrykk av en merkevare. Finn en “tone of voice” som passer merkevaren din når du kommuniserer med kundene dine på sosiale medier. Hold deg til den tonen når du snakker med kundene dine online. Pass på at tonen din ikke blir for seriøs, siden de fleste brukere på sosiale medier foretrekker humoristisk innhold. La humor være en del av din “tone of voice” i sosiale medier.

Boost innleggene dine

Til og med om du følger alle rådene i denne artikkelen, kan det hende at innleggene dine ikke får så mye oppmerksomhet som du hadde håpet på. Da kan det lønne seg å bruke litt penger på å booste innleggene dine. Spesielt på Facebook og Instagram kan dette lønne seg, ettersom det har blitt meget vanskelig å bygge opp en like/følgerbase med bare organiske innlegg. Boostede innlegg er også et veldig godt verktøy hvis du trenger å bygge opp en følgerbase brennkvikt.

Start samtalen med brukerne

For å øke engasjement på dine innlegg på sosiale medier skal få mye engasjement, må innlegget gjøre det lett å engasjere seg. Still brukerne et åpent spørsmål, lag en meningsmåling og skap diskusjon. Hvis du har flere aktive og engasjerte kunder, ta i bruk facebook-grupper eller andre tilsvarende gruppe-/forumløsninger. Hvis du derimot ikke har engasjerte brukere på sidene dine, så må du ofte gi et ekstra insentiv for at de skal gidde å engasjere seg i innleggene dine. Brukerne vil alltid lure på “what’s in it for me?” – ta hensyn til dette hver gang du ønsker å skape engasjement blant brukerne.

Hold konkurranser!

En av de beste måtene å gi brukere insentiv til å engasjere seg i innleggene dine er med konkurranser! En vanlig måte å holde konkurranser på sosiale medier er ved å be brukere kommentere på innlegget, og gi en premie til én eller flere av de som kommenterer på innlegget.

(OBS!: Ikke hold konkurranser som krever at man tagger venner og familie – på flere plattformer er dette mot retningslinjer, og det er i tillegg ikke anbefalt av forbrukertilsynet.)

Norgesbilletten og Kinogavekort er den perfekte premien!

Visste du at 75% av den Norske befolkningen var på kino én eller flere ganger i 2019? Folk liker å dra på kino, og det gjør Norgesbilletten og Kinogavekort til den perfekte premien for konkurranser! Flere store bedrifter har allerede brukt disse produktene som premier i flere konkurranser: Norsk Tipping, Coca-Cola, Vipps, Maarud, Altibox og mange fler!

Hva er Norgesbilletten?

Norgesbilletten funker som en fleksibel kinobillett som kan brukes på alle filmer, kinoer og tidspunkter i Norge. 1 Norgesbillett = 1 GRATIS ordinær kinoforestilling.
Norgesbilletten har store kvantumsrabatter, slik at du i praksis sparer opptil 40% per kinoforestilling – i forhold til hvis du bestiller en ordinær kinobillett. Norgesbilletten har blitt brukt i mange forskjellige konkurranser, men fungerer også bra som gave til ansatte og kunder. Hvis du er interessert, kan du lære mer om Norgesbilletten på vår hjemmeside. Husk at du må bestille minimum 50 Norgesbilletter per ordre. Hvis du trenger færre enn 50 Norgesbilletter, foreslår vi Kinogavekort, i stedet.

Hva er Kinogavekort?

Kinogavekort er en saldo-basert gavekort som fungerer på alle kinoer* og kinokiosker i Norge. Disse kan kjøpes på alle dagligvarebutikker i Norge eller digitalt på kinogavekort.no.

* Kinogavekort funker på alle kinoer, bortsett fra Fram Kino i Bodø.